Søg
 

Færre blå blink i Region Sjælland i 2017

Torsdag d. 03. maj 2018

Samlet set blev der kørt mere med ambulance i 2017 i hele Region Sjælland, men færre af dem havde tændt de blå blink. Stor hjælp fra frivillige og mere uddannelse gør beredskabet mere og mere effektivt, lyder det fra præhospital direktør Benny Jørgensen.

​208 gange i døgnet ringede 1-1-2-telefonen i Præhospitalt Center i Region Sjælland sidste år. Det svarer til godt 76.000 opkald alt i alt, hvilket er en lille stigning i forhold til 2016. Trods en lille stigning, kørte færre ambulancer afsted med de blå blink tændt:

- Alle 1-1-2-opkald er en akut situation. Men en del af opkaldene omhandler situationer, som ikke er livstruende. I de situationer kan vi sende ambulancen afsted uden sirene og blå blink. Vores personale visiterer mere detaljeret, og kan derfor hurtigt vurdere situationens alvor. Man skal huske på, at det ikke er uden risiko, når man sender en ambulance afsted med 160 km i timen, siger Benny Jørgensen, direktør for Præhospitalt Center i Region Sjælland.

I gennemsnit var responstiden for en ambulance i Region Sjælland 8:21 minutter i 2017. Det er knap tre sekunder langsommere end i 2016.

Stor hjælp fra frivillige og nødbehandlere 

Geografien i Region Sjælland har altid været en udfordring. Særligt de tyndt befolkede yderområder kan være svære at sikre:

- Vi er alle afhængige af hurtigt hjælp, hvis vi står i en akut og livstruende situation. Med vores omfattende korps af frivillige 1-1-2 akuthjælpere og kommunale nødbehandlerenheder har vi igen i år kunne øge trygheden betragteligt for vores borgere, også selv om man bor på en ø eller uden for de større byer, siger Benny Jørgensen.

Hele 2.300 gange rykkede 1-1-2 akuthjælpere eller nødbehandlere ud i løbet af 2017. Samtidig er Region Sjælland stadig i gang med at skabe et netværk af hjerteløbere, som kan yde førstehjælp hurtigt. Målet er et netværk med mellem 6.000 og 8.000 frivillige hjerteløbere inden for de næste otte år.

Mere uddannelse og bedre kontrolsystem

I 2017 blev et nyt kontrolrumssystem og flere andre tekniske hjælpemidler taget i brug i Region Sjælland:

- Det nye system hedder CoordCom og er leveret af firmaet Carmenta. Det sikrer en mere effektiv opgavestyring. Samtidig har alle ambulancerne fået installeret en tablet med systemet, ResQ Mobile, som giver et bedre overblik over opgaven og vejvisningen, siger Benny Jørgensen.

Derudover har Præhospitalt Center sat gang i ”Advanced Paramedics”, hvor paramedicinerne bliver efteruddannet i blandt andet skadestedsledelse og fokus på psykiske syge og udsatte borgere.

Tilfredse borgere

Der er sket meget på det præhospitale område i Region Sjælland gennem det seneste år. Præhospitalt Center blev også belønnet med årets Arbejdsmiljøpris i 2018, for netop at have fokus på de ansattes trivsel. Men det er dog først og fremmest borgerne som skal være i centrum:

- Vores brugertilfredshedsundersøgelse viser, at borgerne er yderst tilfredse med alle vores medarbejdere. Undersøgelsen viser, at der er stor tryghed hos borgerne, og de er fuldt ud tilfredse med den behandling vi yder for dem, både når de ringer 1-1-2, når vi ankommer til skadestedet og når vi kører dem på sygehuset efterfølgende. Jeg er rigtig glad, for borgernes tilfredshed er det allervigtigste for os, siger Benny Jørgensen. 

 Årsrapport Præhospital Center 2017 

Oprettet
03.05.18
Opdateret
03.05.18