Søg
 

Praktiserende læger

​En praktiserende læge behandler sygdom og visse mindre skader. Desuden kan lægen henvise dig til yderligere behandling eller undersøgelse.

Åbningstid hos egen læge

Din egen praktiserende læge tager sig af lægebehandlingen i dagtiden mellem kl. 8.00 og 16.00.

Mindst en gang om ugen afholder lægen konsultationer efter kl. 16.00. Nogle praktiserende læger afholder en eller flere gange om ugen åben konsultation uden tidsbestilling. På sundhed.dk kan du se nærmere om åbningstider og tidsbestilling hos din læge.

Har du uden for din egen læges åbningstid behov for lægehjælp, der ikke kan vente til din egen læge åbner igen, kan du kontakte lægevagten

sundhed.dk kan du finde læger/behandlere inden for alle specialer og i hele regionen. For hver læge vises mange relevante oplysninger – herunder også, om lægen har åbent for tilgang af nye patienter.

Sygebesøg

Din praktiserende læge kører sygebesøg, hvis du fysisk ikke er i stand til at møde op i klinikken. Det er din læge der vurderer, om du skal aflægges et sygebesøg.

Journal – hvor er min journal – hvordan får jeg adgang

Din praktiserende læge opretter en journal, hvori han noterer oplysninger om din tilstand, den planlagte og udførte behandling m.v. Lægen er pligtig til at opbevare denne journal i mindst 10 år fra den seneste optegnelse.

Som patient har du ret til at læse din egen journal hos din praktiserende læge. Det kaldes aktindsigt. Du kan gives aktindsigt enten ved at du sammen med lægen læser journalen. Du kan også bede om at få en kopi af journalen. Den praktiserende læge kan opkræve et gebyr for at kopiere patientjournalen.  

Tolk

Borgere, som slet ikke eller kun i begrænset omfang taler dansk, har mulighed for at få tolkebistand i forbindelse med konsultation hos alment praktiserende læger og speciallæger. 

Lægen eller speciallægen skønner i den enkelte situation, om der er behov for en tolk til konsultationen eller behandlingen.

Lægen eller lægesekretæren bestiller tolken. Hvis patienten selv møder op med en tolk, er tolkebistanden Region Sjælland uvedkommende. 

Lægeskift (borger.dk)

Du kan vælge ny læge på borger.dk eller via din kommunes hjemmeside. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice

Du kan frit vælge en læge, der har åbent for tilgang. Vælger du en læge, hvor afstanden er mere end 15 km fra din bopæl, har du ikke ret til hjemmebesøg af lægen i tilfælde af sygdom.

I særlige situationer kan du vælge en læge med lukket for patienttilgang, hvis lægen ikke har bedt sig fritaget. Dette sker også på borger.dk.

Hvis du flytter eller der sker ændringer i din lægepraksis, har du ret til gratis at skifte læge. Ellers vil et lægeskift være forbundet med et gebyr.

Hvis du har spørgsmål i forbindelse med skift af læge, skal du kontakte din kommune. 

Flytning (borger.dk)

Hvis du flytter, kan du gratis vælge ny læge. Læs hvordan du gør ovenfor under emnet ”Lægeskift”. 

Hvis du vil klage

Som patient har du mulighed for at klage over din praktiserende læge.

Drejer det sig om lægens faglige vurdering, kan du klage til Styrelsen for Patientsikkerhed. For yderligere information henvises til Styrel​sen for Patientsikkerheds hjemmeside​.

Drejer klagen sig over din læges service, dvs. lægens adfærd, ventetid, fysiske rammer og lignende, kan du klage ved at udfylde dette skema, som du efterfølgende sender til primaersundhed@regionsjaelland.dk. Du kan også sende din klage til Region Sjælland, Primær Sundhed, Alleen 15, 4180 Sorø. 

Find praktiserende læger i Region Sjælland

www.sundhed.dk finder du en oversigt over alle læger.

 

 

 

 

Fik du svar på dit spørgsmål?


Oprettet
18.12.15
Opdateret
25.01.17
 

 Kontakt

 
Primær Sundhed
Region Sjælland
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf. 57 87 57 87







 

 Link til: